L'origen d'un mite

El Plim va néixer a Reus l’any 1928 de la mà de l’empresa Gili S.A., coneguda popularment com “la Gili”. Aquesta fàbrica, fundada el 1858 per Joan Gili i Boloix, es va convertir en una de les més destacades del sector dels refrescos a la província de Tarragona. A més de produir gasosa i licors, l’empresa va decidir crear una beguda dolça i refrescant: així va néixer el Plim. Inicialment distribuït a Reus, la seva popularitat es va expandir a partir dels anys cinquanta, arribant a tot Catalunya. Malgrat aquest èxit local, l’entrada de grans marques internacionals en va dificultar l’expansió més enllà del territori català.

d'on ve el nom de plim?

Segons explica la tradició oral, el nom de la beguda va néixer d’una resposta tan espontània com original. Quan l’empresa va començar a fabricar-la, algú va preguntar a un dels comercials quin nom li podrien posar. Amb un toc d’enginy i sense dubtar-ho, aquest va respondre: “A mi, Plim…!”. Aquesta expressió, que transmet frescor i despreocupació, va encaixar perfectament amb l’esperit alegre i desenfadat de la beguda. Així va néixer el Plim, un refresc que, gairebé un segle després, continua portant bon humor i sabor autèntic allà on va.

l'evolució d'un clàssic

Amb el pas del temps, el Plim es va anar adaptant als nous gustos i tendències. Es van fer ajustos en la recepta: més dolç, més sec, amb més o menys gas, però sempre conservant l’essència del sabor original. Als anys noranta, se’n va suavitzar el gust per fer-lo ideal per a combinats com el vermut o d’altres.

També es van introduir nous formats d’ampolla per adaptar-se a les necessitats del mercat: des de l’ampolla petita per a l’hostaleria fins a l’ampolla gran d’1,5 litres per a supermercats. L’any 2002, seguint la tendència del sector, es va abandonar l’icònic envàs de vidre per passar al plàstic. Avui dia, aquestes antigues ampolles de vidre s’han convertit en peces de col·leccionisme.

L’EXPANSIÓ I ELS NOUS SABORS

L’any 1995, després de separar-se de La Casera, Gili S.A. va llançar una nova línia de productes amb set sabors diferents: cafè, bitter sense alcohol, tònica, cola, taronja, llimona i aigua carbonatada. L’objectiu era ampliar el públic i adaptar-se als nous temps. Malgrat l’ambició del projecte, la forta competència d’altres marques d’abast mundial va fer que aquests nous sabors acabessin desapareixent del mercat.

MATIAS OLESTI:
L’HOME QUE VA SALVAR EL PLIM

El Plim va néixer a Reus l’any 1928 de la mà de l’empresa Gili S.A., coneguda popularment com “la Gili”. Aquesta fàbrica, fundada el 1858 per Joan Gili i Boloix, es va convertir en una de les més destacades del sector dels refrescos a la província de Tarragona. A més de produir gasosa i licors, l’empresa va decidir crear una beguda dolça i refrescant: així va néixer el Plim. Inicialment distribuït a Reus, la seva popularitat es va expandir a partir dels anys cinquanta, arribant a tot Catalunya. Malgrat aquest èxit local, l’entrada de grans marques internacionals en va dificultar l’expansió més enllà del territori català.

EL MASCLET: EL PLIM FET TRADICIÓ

A partir del 2001, el Plim es va convertir en un element essencial de les festes majors de Reus. Naixia el Masclet, un combinat de vermut negre de Reus i Plim, que es va instaurar com a beguda oficial de les festes de Sant Pere i de la Mare de Déu de Misericòrdia. Una tradició que simbolitza l’arrelament d’aquesta beguda a la ciutat.

LA POLÈMICA QUE VA APAGAR EL PLIM

L’any 2014, una disputa legal entre Matias Olesti i Sanmy va posar fi a la producció del Plim. Sanmy, que fabricava la beguda en nom del propietari de la marca, va deixar de pagar els cànons acordats. Després de mesos de litigi, Sanmy va deixar de produir el Plim i va llançar una beguda molt similar sota una altra marca.

La reacció dels reusencs no es va fer esperar. El moviment #SalvemPlim es va estendre per les xarxes socials, i l’Ajuntament de Reus va mostrar el seu suport al producte. Malgrat aquesta mobilització popular, el Plim va desaparèixer del mercat aquell mateix any.

el retorn més esperat

L’any 2025, el Plim torna amb més força que mai. Gràcies a un nou acord entre Matias Olesti i la nova empresa REUSPLIM, S.L., el refresc torna a les botigues amb el seu esperit original, respectant el sabor clàssic que el va fer famós.

Aquesta nova etapa presenta un Plim renovat: més saludable, sense sucre i en formats més sostenibles, com ampolles de vidre i llaunes. Un homenatge al passat, amb la mirada posada en el futur, que busca recuperar el lloc que es mereix en els cors i els paladars dels reusencs i de tots els catalans.

Visca el Plim i visca Reus! A mi, Plim!